Sotevaliokunta laitettiin sotemottiin – päättää soterahoituksesta, mutta ei saanut lausua siitä sanaakaan valtiovarainvaliokunnalle – totuuden torvea ei haluttu kuulla

Tiedote 25.6.2018

Eduskunnassa on käsitelty tänään julkisen talouden suunnitelmaa vuosille 2019-2022. Julkisen talouden suunnitelmassa ei arvioida sote-uudistuksen taloudellisia vaikutuksia julkisen talouden tilaan. Erityisesti paheksuttavaa on, että sosiaali- ja terveysvaliokunta ei päässyt lausumaan laisinkaan julkisen talouden suunnitelmasta, vaan valiokunta ohitettiin täysin tylysti hiljentäen, kritisoi sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen kansanedustaja Arja Juvonen (ps).

– Sosiaali- ja terveysvaliokunta laitettiin sotemottiin, emmekä päässeet lausumaan valtiovarainvaliokunnalle julkisen talouden suunnitelmasta. Totuuden torvi, asiantuntijavaliokunta haluttiin hiljentää, Juvonen kritisoi.

-Tylyä toimintaa, vaikkakin juuri sosiaali- ja terveysvaliokunta on se, joka valmistelee soteen liittyvät mietinnöt. Emme ole pelkkä kumileimasin vaan olemme paljon vartijana ja perustuslakivaliokunnan esiin nostamien epäkohtien korjaajina. Ja juuri soten rahoitus on yksi asia, jonka perustuslakivaliokunta on nostanut esiin korjattavana kohtana, Juvonen muistuttaa.

– Soteuudistuksen vaikutukset julkiseen talouteen on jätetty arvioimatta, mutta kuitenkin hallitus pitää kynsin hampain kiinni mantrasta, 3 miljardin kustannussäästöistä. Hallitus ei voi kiistää sitä tosiseikkaa, että soteuudistus tuo tullessaan maakuntatalouden osalta suuria ongelmia tulevaisuudessa, mutta tulee myös heikentämään ihmisten tilannetta palvelujen saajana. Kun säästöjä haetaan, ne haetaan ihmisistä, hoidosta ja heidän palveluistaan. Kun samalla sote uudistukseen liittyvä asiakasmaksulaki loistaa poissaolollaan, voimmekin syystä kysyä, että mikä on sotepalvelujen hinta kansalaisille tulevaisuudessa, Juvonen kritisoi.

– Myös sotehenkilöstön tilanne on huolestuttava ja heidän keskuudessa on käynnissä jo paniikin omainen henkilöstöbingo. Työntekijät pelkäävät työpaikkojensa puolesta. Palkkaharmonisointi on nostamassa palkkoja, mutta tuleeko se koskettamaan kaikkia sotehenkilöitä. Pahoin pelkään, että tulossa on valtavat yt-neuvottelut ja osa sotehenkilöstöstä jää ilman työtä. Säästöä tehdään henkilöstökuluista, Juvonen pelkää.

-Onko tulevaisuudessa työtä sotekentällä ja riittävästi hoitajia vai korvataanko vanhustenhoitaja digitekniikalla, kuten Hetemäen raportissa kerrottiin. Kotihoitajan kotikäynti turvataan tulevaisuudessa tietokoneen ja kännykän välityksellä, ihmistä ja hoitavaa kättä ei kuitenkaan korvaa kukaan, Juvonen muistuttaa.

Sotevaliokunta

Kirjoitettu 25.6.2018