Perussuomalaisten Juvonen: Onko hallitus varautunut koronaviruksen rantautumiseen Suomeen? Kansa kaipaa tietoa ja hallitus seisoo tumput suorina!

TIEDOTE 29.1.2020

Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen jätti viime viikolla hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen liittyen koronavirukseen ja Suomen valmiuksiin vastata sen leviämiseen. Juvonen vaatii hallitukselta akuuttia reagointia akuuttiin tilanteeseen sekä julkista tiedottamista, jotta myös kansalaiset saisivat vastauksia.

”Moni tavallinen kansalainen on huolissaan, kun on saanut lukea jo useamman viikon ajan erittäin huolestuttavia uutisia tartuntojen ja kuolonuhrien määrän kasvusta sekä taudin leviämisestä ympäri maailmaa. Heitä kiinnostaa tietää, onko Suomi varautunut tilanteeseen, jossa tauti alkaa levitä Suomessa. Tiedon puute voi jo itsessään lietsoa paniikkia. Vaikutukset näkyvät jo nyt esimerkiksi yrittäjien elinkeinonharjoittamisessa.”, Juvonen huomauttaa.

Juvonen on tällä hetkellä kiertämässä kuntia ja kaupunkeja Pohjois-Suomessa ja näkee kansalaisten aidon huolen tilanteesta.

”Pohjois-Suomessa on matkailun kuumin sesonki käynnissä ja ihmisiä liikkuu tuhansia edestakaisin päivittäin. Kiinasta Lappiin suuntautuva turismi on tunnetusti vilkasta. Ihmiset ovat aidosti huolestuneita ja ymmärrän sen hyvin. Jo nyt on jouduttu tilanteeseen, jossa tautiepäilyksen vuoksi on eristettynä yksi potilas Lapin keskussairaalassa. Millaiset valmiudet meillä on tutkia, eristää ja hoitaa massoittain ihmisiä, jos epidemia leviää myös Suomeen?”, Juvonen tiedustelee.

Terveysviranomaiset ympäri maailmaa varautuvat toimenpiteisiin liittyen koronaviruksen leviämiseen ja potilaiden hoitamiseen. Myös Maailman terveysjärjestö WHO on kokoontunut asian tiimoilta pohtimaan sitä, julistaako se kansainvälisen kansanterveyden hätätilan viruksen takia.

Kansanedustaja (ps.)
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen