Hallituksen lupaus hoitajamitoituksesta osoittautuu suureksi bluffiksi- Nytkö te vasta laskitte rahat pääministeri Rinne?

Tiedote 11.9.2019

Pääministeri Antti Rinne on tänään ilmoittanut, että hoitajamitoitusta ei tule tällä vaalikaudella. Tähän saakka Rinne on luvannut, että 0,7 hoitajamitoitus kirjataan lakiin ja asia on jo syyskaudella tulossa eduskunnan käsittelyyn. Syyksi asian kariutumiseen Rinne mainitsee rahapulan. Rahaa ei riitä arvioidun lisähenkilöstön palkkaamiseen. Hoitajamitoitus 0,7 olisi tarvinnut noin 4000 hoitajaa lisää. Myöskään lääkäriresursseja ei ole tulossa lisää.

Pääministeri Antti Rinne antaa veret seisauttavan ilmoituksen. Rinne ilmoittaa, että hallituksen lupaama hoitajamitoitus ei toteudu. Kyseessä on suuri bluffi ja huijausten huijaus. Kaikki hallituksen puhe vanhustenhoidon parantamiseksi on osoittautunut pehmeäksi unelmahötöksi ja pelkäksi vaalitäkyjen heittelyksi ennen eduskuntavaaleja. Totuus on ollut täysin toinen. Pääministeripuolue ja koko hallitus on huijannut Suomen kansaa liiallisella lupauksilla, joita ei ole ollut tarkoitustaan toteuttaa, kansanedustaja ja perussuomalaisen puolueen 2, varapuheenjohtaja Arja Juvonen kritisoi.

Olemme kysyneet lukuisia kertoja hallitukselta siitä, että miten se aikoo toteuttaa lupaamansa hoitajamitoituksen. Perussuomalaiset ovatkin osanneet odottaa tällaiset viestiä hallitukselta, sillä sen toimet vanhustenhoidon kuntoonlaittamiseksi ovat olleet tällä alkaneella eduskuntakaudella täysin nolla. Mitään ei tapahtunut ennen kesää vaan hallitus lakaisi vanhustenhoidon asiat täysin maton alle. Kuitenkin tarve olisi ollut toimia juuri päinvastoin. Vanhustenhoidon tilanne, hoivapaikoissa havaitut epäkohdat, vähäinen henkilöstö, hoitamatta jättäminen ja vahinkotapahtumat olisivat vaatineet räjähtävää vauhtia asioihin tarttumisesta.

Kysynkin hallitukselta ja Antti Rinteeltä, että nytkö te vasta laskitte hoitajamitoitukseen vaaditut ja tarvitut rahat? Mikä on teidän valtiontalouden tilanteen tietoisuus? On kerrassaan täysin uskomatonta, että eduskuntaa ja Suomen kansaa, sen vanhuksia ja heidän omaisiaan, potilaita ja hoitajia on vedätetty näin törkeästi harhaan suurilla lupauksilla. Hoitajamitoituksen 0,7 lupaaminen on ollut todellisuudessa täyttä utopiaa. Todellisuudessa hoitajamitoitukseen vaadittuja rahoja ei ole ollut olemassakaan, Juvonen kritisoi.

Kirjoitettu 11.9.2019