Hallituksen annettava vapaat kädet edustajilleen sotesta äänestettäessä – Esperi Care niittaamassa soteuudistuksen ja valinnanvapauden

Tiedote 29.1. 2019

Esperi Care on omalla toiminnallaan niitannut soteuudistuksen entisestään pöytään kiinni ja ansaitsee siitä myös kiitoksen. Vihdoinkin totuus paljastuu. Valinnanvapauden tuominen vanhustenhoivaan on kauas karkaava ajatus, jossa ei ole realismia. Kansanedustajille ei tule myydä väärillä puheilla mallia, että valinnanvapaus vanhustenhoivan sektorilla parantaisi hoidon laatua, nopeuttaisi hoitoon pääsyä tai ylipäänsä edes antaisi vanhukselle hoivapaikan. Hoivayksikkö voi valita valinnanvapaudessa loppupeleissä asiakkaansa ja se tuskin haluaa monisairaita ja paljon hoitajan apua ja kättä tarvitsevia hoidettavia. Eihän hoitajia ole nytkään riittävästi, kansanedustaja Arja Juvonen (ps) toteaa.

Haluanpa nähdä sen kansanedustajan, joka sormi sydämellä äänestää tulevan soteuudistuksen puolesta, mikäli sellainen vielä eduskunnan saliin tulisi. Kuka pystyy ottamaan vastuulleen tällaisia päätöksiä? Hallituspuolueiden Juha Sipilän ja Petteri Orpon tulisikin nyt antaa kaikille omille kansanedustajille vapaat kädet eli omantunnon vapaus soteuudistuksesta mahdollisesti äänestettäessä.

Siitä lopputuloksesta voi sitten tehdä johtopäätökset, että onko sote suomalaisten ja kansanedustajien sydämen asia. Faktathan me olemme asiasta jo kuulleet sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja se on ollut karua kuultavaa. Soteuudistus ei ole todellakaan valmis eteenpäin vietäväksi ja hallituksen on myös aika ymmärtää se. Tarvitsemme aikalisän, jonka aikana soten ydinongelmat nostetaan avoimesti esiin: vanhustenhoidon jatkuvuuden epävarmuus ja lääkärille pääsemättömyys on omalla listallani ykkösenä, Juvonen toteaa.

Geronomi (amk)

Kirjoitettu 30.1.2019