Elomaa: Suomen maatalouden pitää toimia myös kriisin keskellä

Tiedote 6.5.2020

Maa- ja metsätalousvaliokunnan varapuheenjohtaja kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa on jättänyt Suomen maatalouden tilaa koskevan toimenpidealoitteen. Hän vaatii aloitteessa, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin suomalaisen maataloustuotannon turvaamiseksi ja toimintaedellytysten vahvistamiseksi sekä kotimaisen ruoantuotannon riittävän omavaraisuuden varmistamiseksi myös kriisitilanteissa. Lisäksi hallituksen tulisi Elomaan mukaan laatia erityinen strategia maatalouden toimivuuden varmistamiseksi poikkeustilanteissa.

Hintakilpailu EU-alueella on kovaa ja maahamme virtaa edullisia elintarvikkeita ja kauppaliikkeet ottavat oman siivunsa hyödykkeiden kuluttajahinnasta. Tilojen määrä onkin vähentynyt tällä vuosituhannella hälyttävää tahtia.

-Suomen maatalous on ollut jo pitkään vaikeuksissa. Kyseessä ei ole uusi ilmiö. Tilanne on monilla tiloilla tiukka ja tulevaisuuden näkymät epävarmat. Lisäksi EU:n ympäristötavoitteet ja Brexit tuovat tummia pilviä suomalaisen maatalouden ylle, Elomaa toteaa vakavana.

Koronakriisi on nostanut huoltovarmuuden julkisen keskustelun kärkiaiheiden joukkoon. Ruoan saannin turvaaminen on noussut todelliseksi huolenaiheeksi koronan leviämisen seurauksena. Kriisi on osoittanut meille myös sen, että ruoan tuotannossa korkea omavaraisuusaste on valttia sillä globaalin kriisin kohdatessa tuontiruoan saannin varaan ei voi laskea.

-Jokainen lakkautettu tila heikentää huoltovarmuuttamme. Lisäksi kotimaisen ruoantuotannon vahvistaminen tarkoittaa lisää työpaikkoja ja talouskasvua Suomeen sekä puhdasta, turvallista, terveellistä, tuoretta ja laadukasta ruokaa suomalaisten ruokapöytiin, Elomaa sanoo.

-Maatalous ja ruoka-ala työllistää yli 300 000 suomalaista eli pelissä on monen leipä, hän muistuttaa.

Koronakriisin myötä ruoantuotannon omavaraisuuden merkitys on noussut aivan uudelle tasolle ja Elomaan mielestä Suomen on katsottava maataloutta nyt aivan uusin silmin. Hallituksen tulee alkaa välittömästi toimiin tilojen elinvoimaisuuden parantamiseksi. Hänen mielestään poikkeuksellisia olosuhteita varten on luotava toimiva strategia, joka turvaa ruoantuotannon toimintaedellytykset kaikissa tilanteissa.

-Suomen maatalous kieriskelee vaikeuksissa. Kriisitilanne on näyttänyt meille, kuinka tärkeä asia kotimainen ruoantuotanto on. Esimerkiksi kausityövoiman saanti tiloille poikkeustilanteessa on osoittanut miten huonosti täällä on varauduttu kriiseihin. Nyt ei ministerit saa nukkua ruususen unta vaan kotimaisen maatalouden toimintaedellytysten parantamiseksi pitää laittaa hihat heilumaan, Elomaa päättää.

Ritva ”Kike” Elomaa

Kirjoitettu 6.5.2020