Edustaja Mari Rantanen (ps) jyrähtää sisäministeriön aikeista: ”Keskustan jalkapannat vaihtuivat oleskelulupiin”

TIEDOTE 27.10.2020

Iltalehti uutisoi, että sisäministeriössä on tänä vuonna käynnistetty ilmiöpohjainen työskentely, jossa etsitään keinoja oleskelulupien myöntämiseksi laittomasti maassa oleville. Perussuomalainen kansanedustaja Mari Rantanen kummastelee työn lähtökohtaa.

– Jos turvapaikanhakija on saanut kielteisen päätöksen, tulisi etsiä kaikki keinot hänen palauttamiseksi kotimaahansa. Jos paluu ei onnistu, oikea osoite tällaiselle henkilölle on säilöönotto, Rantanen perustelee.

Sisäministeri Maria Ohisalon (vihr.) mukaan yhtenä tarkoituksena on oleskeluvan edellytysten selvittäminen työllistyneille turvapaikanhakijoille. Hänen mukaansa on niin yrittäjien, yksilöiden kuin yhteiskunnankin edun mukaista, että kielteisen turvapaikan saaneet mutta työssä käyvät henkilöt saavat oleskeluluvan.

– On erikoista, että keskellä koronaepidemian aiheuttamaa lähihistoriamme vakavinta kriisiä ja valtavaa työttömyysaaltoa vihreitä kiinnostaa vain laittomasti maassa olevien työt, sanoo Rantanen.

Ohisalon mukaan selvitystyö perustuu hallitusohjelman kirjaukseen. Hallitusohjelmassa on myös kirjaus kielteisen oleskelulupapäätöksen saaneiden teknisestä valvonnasta, joka on julkisuudessa mielletty turvapaikanhakijoiden jalkapannoiksi. Erityisesti keskustapuolueen toivomia jalkapantoja ei ole hallituskaudella edistetty lainkaan.

– Muut hallituspuolueet ovat nähtävästi antaneet koko maahanmuuton vihreiden käsiin ja katsovat toisaalle, kun turvapaikkajärjestelmää romutetaan järjestelmällisesti. Keskustan jalkapannatkin ovat vaihtuneet oleskelulupiin, Rantanen päättää.

Mari Rantanen
mari.rantanen@nulleduskunta.fi