Antikainen: Onko mitään sellaista kustannusta, jota vihreät eivät haluaisi yhteiskunnan vastuulle?

TIEDOTE 21.1.2021

Perjantaina järjestetyssä liikenne- ja kuljetusalan elinkeinojärjestöjen webinaarissa käsiteltiin muun muassa liikenteen päästövähennyksiä. Yhtenä vaihtoehtona ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) väläytti valtion takaamaa lainaa sähköauton ostamiseen.

”Valtion takaama autolaina on järjetön ajatus. Sekä valtio että kansa ovat korviaan myöten veloissa ja nyt pitäisi ottaa lisää lainaa liikenteen päästöjen vähentämiseksi, vaikka Suomen osuus niistä on globaalissa mittakaavassa kuin pisara meressä. Sähköautot soveltuvat kylmään ja pitkien välimatkojen Suomeen huonosti. Ihmisillä ei ole varaa niihin, eikä useimmilla ole mahdollisuutta ladata niitä. Missä todellisuudessa arvon ministeri oikein elää?”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee.

Ministerin mukaan sähköauto tekisi autoilusta huomattavasti nykyistä edullisempaa, mutta auton hankintahinta on selkeästi fossiilista polttoainetta käyttävää autoa korkeampi. Suomen 2,7 miljoonasta liikennekäytössä olevasta henkilöautosta täyssähköautoja oli vuoden 2020 lopussa alle 10 000.

”Pari vuotta sitten Autoliitto selvitti, että suomalainen ajaa keskimäärin 3600 euron autolla. Kyse ei ole siitä, ettei autolainoja olisi tarjolla, vaan kyse on siitä, että useimpien suomalaisten tulotasoilla ei uutta sähköautoa makseta, kun palkan pitäisi riittää liikkumisen lisäksi myös asumiseen ja syömiseen. Ja vaikka sähköauton saisi työsuhdeautona, missä kerrostalossa asuva kansalainen lataa sen? Ympäristöystävällisiä, kotimaista biokaasua tai bioetanolia käyttäviä autoja olisi saatavilla merkittävästi edullisemmin eikä niihin liittyisi latausongelmaa, mutta nämä eivät tunnu vihreille kelpaavan, vaikka biokaasun ja bioetanolin tuotanto loisi uusia työpaikkoja Suomeen”, Antikainen huomauttaa.

Kotitaloudet ovat ennätyksellisen velkaantuneita jo valmiiksi, eikä kymmenien tuhansien laina sähköautoon ainakaan helpota tilannetta.

”Kotitalouksien velkaantumisaste suhteessa käytettäviin tuloihin on noussut vuosituhannen vaihteen 60 %:sta yli 130 %:iin. Ministeri Mikkonen myöntää itsekin sähköauton olevan monelle liian kallis kertaostos, mutta ehdottaa jo ennestään velkaantuneille kotitalouksille ratkaisuksi pitkäaikaista lainaa. Suomen autokanta on syystäkin vanhaa, kansalaisilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa uusia autoja eikä kymmenen vuoden kytkykauppaa muistuttava valtion takaama autolaina muuta tilannetta mitenkään. Luulisi hälytyskellojen soivan hallituksessakin, kun tavallisilla työssäkäyvillä suomalaisilla ei ole varaa uuteen autoon ilman kymmenen vuoden laina-aikaa. Sähköautojen akkujen takuukaan ei ole kymmenen vuoden mittainen, ja akkujen vikaannuttua takuun loputtua auto on käytännössä arvoton”, Antikainen huomauttaa.

Sanna Antikainen

Kirjoitettu 21.1.2021